Hlavní stránka/Archiv/2024, ročník 107 / číslo 4-5

Obsah

Obsah

Počet zobrazení: 88
Rok 2024, ročník 107, číslo 4-5s. 177-178

Editorial

Rok 2024, ročník 107, číslo 4-5s. 179-180

Hlavní články

Rok 2024, ročník 107, číslo 4-5s. 181-200
Rok 2024, ročník 107, číslo 4-5s. 201-224
Rok 2024, ročník 107, číslo 4-5s. 225-252
Rok 2024, ročník 107, číslo 4-5s. 253-265
Rok 2024, ročník 107, číslo 4-5s. 266-277

Zprávy

Z jazykové poradny

Počet zobrazení: 101
Rok 2024, ročník 107, číslo 4-5s. 315-315

Pokyny pro autory

Počet zobrazení: 48
Rok 2024, ročník 107, číslo 4-5

Bibliografie

Knihy zaslané redakci

Počet zobrazení: 70
Rok 2024, ročník 107, číslo 4-5

Čeština pohledem jazykových influencerů

Rok 2024, ročník 107, číslo 4-5

Datum publikování: 12.2024
Autor: Láznička, Helena
Autor: Láznička, Michal
Klíčová slova: correctness, edutainment, language management, new media, popular science, standard language ideology, ideologie jazykového standardu, jazykový management, jazyková správnost, nová média, popularizace
Abstrakt: The emergence and spread of social media made it possible for a large number of language users to enter into various metalinguistic interactions, including those previously controlled predominantly by language experts. An example of this is what we call language influencers, i.e. users who write posts about the Czech language and its usage. While such users lack an institutional authority, their activity has a substantially large reach and they can thus interact with language users in lieu of traditional linguistic authorities. We present a first characterization of the activities and topics of such profiles. We analyzed 312 posts of the profiles Červená propiska (Instagram), Češtinářské špeky (Facebook), and Jazykovědma (Twitter/X) with regards to the topics of their posts and user engagement in terms of numbers of comments and likes. Whereas Červená propiska is concerned primarily with orthographic rules and the use of correct (i.e. standard Czech) variants, the other two profiles combine such language-management posts with edutainment in the form of fun facts, typically opaque etymologies. The most liked posts have such edutainment form, while the most commented posts discuss language problems which regular users have direct experience with. We interpret the activities of these profiles as representing an alternative to the official language regulator, while implicitly spreading and strengthening the standard language ideology.
Rubrika: Hlavní články
Rozsah stran: s. 181-200
DOI: 10.58756/n4-51072402
Status recenzování: recenzovaný článek
Licence: CC BY 4.0

Citace (ISO 690)

LÁZNIČKA, Helena a Michal LÁZNIČKA. Čeština pohledem jazykových influencerů. Naše řeč. Praha: Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 12.2024, 107(4-5), 181-200. DOI: https://doi.org/10.58756/n4-51072402. ISSN 0027-8203.

Dostupné také z:
http://asjournals.lib.cas.cz/naserec/article/uuid:12cd02ca-8e4f-4d02-8fbb-2ae7b20eb832

ISSN 0027-8203 (Print), 2571-0893 (Online) Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.  Knihovna AV ČR, v. v. i.  |  CC BY 4.0 | AS Journals

Created by Inovatika